نمای ساختمان از مهمترین قسمت های یک ساختمان است که بیشترین تاثیر را بر روی خریدار یک آپارتمان دارد . در واقع می توان گفت نمای ساختمان در حکم چشم آن است. دقت در طراحی و اجرای نمای ساختمان و استفاده از مصالح مرغوب و درجه یک باعث می شود که علاوه بر ظاهری زیبا ، زودتر مورد پسند و استقبال مشتریان قرار گیرد. در ادامه تصاویری راجع به انواع نماهای ساختمانی که بیشتر اجرا می گردد را مرور می کنیم.

نمای ساختمان ایرانی
نمای ساختمان ایرانی

کاربرد الگوهای ایرانی و سنتی ( عناصری مانند درب های قدیمی ، پنجره های اسلیمی ، قوس و گنبدها ) از شاخص های این سبک معماری است

 

نمای ساختمان
نمای ساختمان کلاسیک

 

 

نمای ساختمان
نمای ساختمان مدرن

 

 نمای ترکیبی ساختمان

نمای ساختمان
نمای ترکیبی ساختمان

در عکس فوق که از ساختمانی در تهران خیابان شریعتی ، بالاتر از بلوار میرداماد ، کوچه منظرنژاد ، جنب مجتمع پزشکان گرفته شده است ، از ورق های کامپوزیت هم رنگ با سنگ تراورتن سیلور ، بر روی یپنجره های کناری ، سنگ تراورتن کرم و سیلور و ترکیب فلز و شیشه در نماسازی ساختمان استفاده شده است.

 

نمای رومی ( Romanesque facade )

نمای ساختمان
نمای رومی

 

نمای ساختمان با سنگ تراورتن

در حال حاضر کاربرد سنگ تراورتن با رنگ ها و طرح های مختلف برای انواع ساختمانهای ۱ تا ۶ طبقه مسکونی ، اداری و تجاری از استقبال زیادی برخوردار است. معمولا برای ساختمان هایی با ارتفاع بلند از مصالح دیگر مانند سیمان ، کامپوزیت ها و پوشش های جایگزین دیگر استفاده می شود

نمای ساختمان
نما تراورتن

 

 

نمای ساختمان با ورق کامپوزیت

در طراحی و اجرای نمای کامپوزیت ، ورق های کامپوزیت آلومینیومی بکار می رود. این پانل ها در رنگهای مختلف موجود است که اکثرا در کشورهای دیگری تولید و به ایران وارد می شود . این نما بیشتر مناسب مجتمع های تجاری ، ساختمان های اداری ، آموزشی و پزشکی می باشد.

نای ساختمان
نمای کامپوزیت

نمای آجری

نمای ساختمان ویلایی